На съвместно заседание вътрешната и транспортната парламентарни комисии обсъдиха текст, който ще представлява “становище на водещата комисия” за второ четене в зала.
Това становище се окачествява като резултат от компромис между депутатите (шефовете на комисии, доколкото стана ясно) и МВР.
Вдига се нивото на уредбата, нов 251а усвоява останалото от Наредба 40. Ще се появят (засега ги няма) препратки към трите закона, посочени в решението на петчленния състав на ВАС – и чрез препратките се очаква да станат валидни гаранциите за правата според тези закони. Появява се текст за унищожаване на данните, но с широки изключения. Данните ще се съхраняват 24 месеца. Точно тук се появява и разпоредба за идентифициране на потребителите на предплатени услуги. Всички казаха, че това е отделна тема – но стои в проекта.
Оценката на компромиса е относителна. В сравнение с текста на МВР, разпространен на предишното заседание, този е по-добър, ако не се гледа предвиденият срок – който пък в компромиса е удължен.
Въпросът е дали едни препратки към НПК, ЗСРС и ЗЗЛД са достатъчна гаранция “срещу злоупотреба с възможността да се нарушават конституционно гарантирани права на гражданите”, с думите на съда.
Особено интересна е препратката на чл. 251 на ЗЕС към Закона за специалните разузнавателни средства. Означава ли тя, че за трафичните данни ще важат правилата за предоставяне, използване на резултатите от прилагане и контрол и наблюдение на СРС-тата? И най-вече – ще трябва ли съдебно разрешение, за да се поискат и ползват трафични данни?
Съмнявам се, че тази е идеята на законодателя. Докато ЗИД на ЗЕС не излезе в “Държавен вестник” всичко може да се случи с чл. 251.
Ще трябва да се съглася с вас. Всичко може да се случи.