КЗК: Брускети Марети

С решение от днес  Комисията за защита на конкуренцията установява нарушение, свързано с рекламата на бруксети „Марети”:

“Комисията, след анализ на всички установени форми и елементи на
рекламните клипове на брускети “Марети” приема, че цялостното впечатление, което създават процесните рекламни послания, насочва към идеята, че се касае за вносен чужд продукт – италиански. В случая, се касае за една от хипотезите на заблуждаваща реклама, която се отнася до същността на дадената стока, по-конкретно до вида, изработката, начина на производство и най-вече на географския и търговски произход. Тъй като това са основни характеристики на всяка стока/ услуга, те играят и най-голяма роля при взимането на решение за покупка, поради което всяка заблуда по отношение на тях или потенциална опасност за възникване на заблуда следва да се приема за съществена.”

Заблуждаваща реклама

Чл. 33. (1) Заблуждаваща е всяка реклама, която по какъвто и да е начин, включително по начина на нейното представяне, подвежда или може да подведе лицата, до които е адресирана или достига, и поради това може да повлияе на тяхното икономическо поведение или по тези причини нанася или може да нанесе вреди на конкурент.

Решение на КЗК 345-31.03.2010

7 thoughts on “КЗК: Брускети Марети

  1. Събина says:

    Вероятно задавам глупав въпрос, но все пак.
    Има ли възможност рекламите на оцветени плодове млека и всякакви други с една редица Е-та вътре, да се смятат за подвеждащи?

    Не знам, но според мен да рекламираш неща, като Данонино например, като крайно полезни за здравето и то на деца, е не просто подвеждащо, ами направо чиста лъжа.

  2. G says:

    Да не говорим ,че въпросната реклама на “Марети” е и леко сексистка един вид,не ,че е само тя, но…

  3. Yani says:

    те от Фикосота Синтез(в случая Итал Фууд) имат доста продукти с подвеждащи реклами: Мотто, Франка …

  4. Редовен читател says:

    Май, КЗК усещат ‘жегата’ на столовете си от смяната на властта. И се разработиха. Но, нека тренират. Ще им е полезно да са в тонус, когато започнат делото на Големия “CME” срещу Големия “КЕЙБЪЛТЕЛ & ЕК КАБЕЛ”… Господстващ с/у Господстващ!? Хммм. А бяха решили, че не са такива.

  5. nellyo says:

    Ето за какво може да има подвеждане:
    Директива 2005/29/ЕО
    Член 6
    Заблуждаващи действия – могат да бъдат относно:

    a) съществуването или естество на продукта;
    б) основните характеристики на продукта, като неговата наличност, преимущества, рискове, изпълнение, състав, принадлежности, сервизно обслужване на клиента и разглеждане на жалби, метод и дата на производство или предоставяне, доставка, срок на годност, употреба, количество, спецификация, географски или търговски произход, или резултатите, които могат да се очакват при неговата употреба, или резултатите и съществените характеристики от изпитвания или проверки, извършени върху продукта;
    в) обхват на задълженията на търговеца, мотивите за търговската практика и характеристика на продажбения процес, всяко изявление или символ относно пряко или косвено спонсорство, или преценка на търговеца или продукта;
    г) цената или начина, по който е формирана цената или съществуването на специфично ценово предимство;
    д) потребността от сервизно обслужване, резервна част, подмяна или ремонт;
    е) характера, качествата и правата на търговеца или неговия агент, като неговата самоличност и имущество, неговата квалификация, статус, одобрение, съдружие или обвързаност и права върху индустриална, търговска или интелектуална собственост или награди и отличия;
    ж) правата на потребителя, включително правото на замяна или възстановяване на цената
    Директивата

  6. Събина says:

    Значи, не е невъзможно. Стига вероятно лекари да сигнализират.

  7. В случая КЗК определено се е престарала (и то по собствена инициатива, защото, както става ясно, се е самосезирала).
    Ако КЗК и занапред смята да проследява толкова изчерпателно кое от къде произлиза и кого би могло да подведе (подценявайки самите потребители, които вече са наясно, че консумират продуктите на един глобализиращ се пазар), може да вкара себе си и страната ни в невъобразими разправии.
    Вижте например какво се случва (когато подобен подход бъде продължен в една от възможните посоки на “развитие”):
    http://www.metro.co.uk/news/821078-angry-greek-man-sues-yoghurt-company-for-5m-over-turkish-mistake
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8612575.stm

    Накратко:
    Грък съди (за близо 5 млн. паунда) фирма във Швеция, че е използвала с рекламна цел снимка на неговото лице върху опаковката на произвежданото от нея кисело мляко (“yoghurt”) в “турски стил” (“Turkisk Yoghurt” – с 10% масленост). Гръкът в иск от 40 страници твърди, че използването на неговото лице е подвеждащо, тъй като той никога “не е имал нищо общо с Турция”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: