Медии, сделки, разопаковане

Летен обзор на информацията за собствеността на българските  медии, тъй като в последните месеци  има някои развития. Медийни събития според разкази на участници в тях.

  • Труд и 24 часа

1.    Карл фон Хабсбург и Христо Грозев предприемат мерки да обявят за нищожна сделката за продажба на 83% от Медийна група България – Холдинг, сключена между  БГ Принтмедия ООД като продавач и Огнян Донев като купувач.
2.    Любомир Павлов е изключен от БГ Принтмедия, която притежава сега 17 на сто от МГБХ.
3.    На 27 май   в прокуратурата и ДАНС е внесено писмо от Карл фон Хабсбург   до Европейската народна партия. Любомир Павлов се обвинява в пране на пари.
4.    От писмото става ясно кои са 4-те дружества, с чиито активи се обезпечава кредитът от Булбанк  за сделката.  Това са:
Ди ен Джи Асетс ЕООД със собственик   кипърската офшорна фирма „Нетман Инвестмент Лимитид“,  собственост на друга кипърска офшорна фирма, „Нетнейв Ентърпрайзис Лимитед“,    собственост на офшорната фирма от Британските Вирджински Острови (БВО) „Портсман Лимитед“;
Недвижими Имоти София АД СИЦ – собственост на Ди ен Джи Асетс ЕООД  и Любомир Павлов;
Финансова Консултанстка Компания – еднолична собственост на Любомир Павлов;
Деница Имоти АД – собственост на ФКК и Любомир Павлов.
5.    На 27 май 2011 година Любомир Павлов купува 100% от фирмата  Ди енд Джи Асетс .

6. Сделката  от 14 декември 2010 за придобиване на МГБХ  (Труд и 24 часа) не е минала през КЗК, защото според Грозев това е било условие на Павлов.

  • в.България днес

От 4 юли 2011 излиза  вестник България днес  (40 ст.) с издатели Огнян Донев, Недялко Недялков и Любомир Павлов. Участието на Недялко Недялков се разчита като връзка с Алексей Петров.

Ще съдя Бареков до дупка за твърдението, че  съм лице на Октопода,  казва Недялков.

  • Сdтeлайт БГ

Любомир Павлов  се сочи като собственик на Сателайт БГ, преди това Тотал тв, преди това  ITV Partner.  Официално, Павлов е консултант на  новия собственик на ITV Partner,  поканен  от кредитора й Уникредит Булбанк, който обяви дружеството за продажба заради дълг от 16.5 млн. евро.

Сателайт БГ  и Павлов (като консултант в Сателайт БГ,  развиващ предприемаческа дейност с имоти на Френската Ривиера)  са представени в 24 часа.

Консултант и собственик не е едно и също, но Огнян Донев отлично обяснява условността на вписаната собственост:  няма значение дали ще ме впишат като акционер, мога да упражнявам контрол и като лице с финансов интерес.

В 24 часа  излизат публикации за другия бизнес на собствениците на вестника, вкл. за Сателайт БГ  като тази публикация , също тази,   (има и  за Софарма).

  • Сателайт БГ и БНТ

В началото на 2011 (Протокол 6 на УС/2011) ръководството на БНТ обсъжда сателитния пренос на БНТ Свят. Става ясно, че техническото
устройство „телепорт”, чрез което БНТ Свят се доставя за разпространение през сателита на EUTELSAT,  е  част от активите, които сега са  придобити от Сателайт БГ . Така дружеството, свързано с Любомир Павлов,  се оказва и доставчик на БНТ – за услуга  пренос и качване на сигнал на програмата  БНТ Свят .

БНТ винаги ще е интересна за  доставчиците на такъв тип услуги.  Сега в парламента чака ред  законопроект за изменение на ЗРТ с  искане   за нова алинея 4 на чл.44 ЗРТ: Средствата за изпълнение на дейностите по ал. 1 (пренос като въпросния) се осигуряват от държавния бюджет.

  •  ББТ

НБМГ (Ирена Кръстева)  купи ББТ от Петър Манджуков. През 2011  има  развитие – ББТ щастливо получава:

1)     аналоговите честоти,  с които преди това  ТВ2  получи цифрова  лицензия според  специално създадената и преправяна  заради ТВ2  норма в закона (пар.37а).

бТВ Екшън (преди това ПроБГ, преди това ТВ2) смени  име и формат и се освободи от аналоговите честоти, които вече не са нужни на телевизията,   в полза на ББТ.  Не  директно   наистина,  а с участието на двата регулатора, които дават съгласие.

2)    честота за Благоевград по   разрешение № 00283-01/03.07.2008 г. (както обясняват  местните,  55  канал – с временно разрешение по §9, първоначално издадено на собственика на някогашното радио Стримон и бивш заместник-кмет на града Пецев, който я продава на Макс ченъл).

3)    софийската честота, която Гергов използваше като оборотна. Честотата беше предоставена на 7 дни на Агафонов, но   през 2006   двата регулатора дадоха съгласие  Гео Адвайзерс на Гергов да придобие контрола в лицензоносителя Макс Ченъл.

Тази именно честота беше заета на ББТ , после на ТВ7 , после се оказа в ЛГ консулт, собственост  на Топ Тон Медиа Люксембург – и като такава е елемент от сделката със СМЕ.

ББТ   може да вземе цифрова лицензия с честоти втора употреба: “Ако сега някоя от настоящите кабелни телевизии изкупи честотите на Pro.bg, то тя вече ще има ефирно покритие в над 60% от територията на страната. При това положение тази телевизия – която и да е тя, ще кандидатства при нас за правото да бъде качена на мултиплекс, без да участва в конкурс. И ние ще бъдем длъжни да одобрим,  коментира пред “168 часа” председателят на СЕМ.

  • ББТ2 – RS TV

На софийската честота (канал 53)  според форумите се излъчва втора програма на ББТ  (Пеевски)  – RS TV (музикална, фолк).

  • За БТВ Груп  след този ход остават:

1)     честотите на БТВ , вкл.  честоти по аналоговите бележки;
2)    софийската честота  на БТВ Комеди, която идва от GTV, която идва от Триада, която идва от честотата, на която БНТ излъчваше руската телевизия.  Според 24 часа: “Достатъчен ни е националният ефир на Би Ти Ви. Имаме и софийския ефир на “Би Ти Ви Комеди“, който беше на Джи Ти Ви“, обясниха пиарите на медията.

  • БНТ  региони 

БНТ получи финансиране ад хок  на няколко основания (как се дава финансиране ад хок  на обществена телевизия е  друга  тема).

За финансово осигуряване  на старта на програмата  БНТ региони  се предвиждат  500 000 лв. Със сумата ще бъде дадено начало на програма за София и обединяване на програмите  на регионалните телевизионни центрове, както и за заплащане на авторски и сродни права за излъчване на рубрики, игрални и  документални филми, за студийно оборудване и снимачна техника.

Тази честота   е включена в  процедурите на КРС без конкурс  (за аналоговите бележки)  и оттеглена в хода на процедурата с мотив, че е за БНТ  София (канал 43). Въпрос за тази честота присъства в писмото на ЕК.

  • ТВ7

Информацията на Карл фон Хабсбург  връща вниманието към възникването  на телевизия ТВ Седем. Не е новост,  че телевизията на Любомир Павлов  се създава с помощта на 5 милиона кредит от Общинска банка (с председател на Надзорния съвет Любомир Павлов, обезпечен  с имоти, по-късно прехвърлени в офшорно дружество на Любомир Павлов). Въпреки наистина епичните усилия за получаване на аналогови честоти по реда на закона, ТВ Седем остава кабелна телевизия.

И тогава през 2008 г. Любомир Павлов продава ТВ7 на неизвестен собственик. Консултант по сделката е  НБМГ : “НБМГ на Ирена Кръстева и синът й – зам. министърът на извънредните ситуации Делян Пеевски – официално влязоха във владение на ТВ 7 и в.  Експрес  от декември 2008 и консултантът поема оперативното управление на фирмите  ТВ Седем ЕАД и  Експрес БГ  АД”, се казва в  съобщението.

Скоро  след сделката нещата се променят,  ТВ7  започва да използва оборотната аналогова честота на Гергов (29 март 2009). Защо: защото дават повече пари, казва тогавашният директор на ТВ2 и сегашен на ТВ7 Огнян Димов.

А през юни 2009 Ирена Кръстева получава 58 честоти без конкурс (с  аналоговите бележки) .

Сега за собствеността  на ТВ7  на сайта на телевизията се казва следното:  През май 2009 г.  ТВ Седем  ЕАД бе закупена от Австрийски фонд  България медия холдингс GMBH , специално създаден с инвестиционна цел в областта на медиите.

Финансов консултант е Цветан Василев, председател на надзорния съвет на Корпоративна търговска банка (КТБ), пише в официално прессъобщение. Твърди се, че Василев  представлява интересите на собствениците, но  не е собственик.  Но според Пари, работещи в телевизията казват, че той контролира медията и одобрява бюджета й.

  • еcon.bg и stat.bg

Сайтовете за икономическа информация и статистика еcon.bg и stat.bg вече са собственост на Ирена Кръстева и нейния син и депутат от ДПС Делян Пеевски чрез компания 3Бей.БГ. Това съобщaва   самият сайт econ.bg.

3Бей.БГ е собственик на няколко сайта – Sporta.bg, Jenite.bg, FitWell.bg, Sever.bg, Izlizam.bg и iNews.bg.
Според търговския регистър равна собственост в 3Бей.БГ имат  Спорта.БГ  и  Никкомерс 01 . Общото събрание на акционерите  увеличава капитала до 5.86 млн. лв, като ще бъдат емитирани 4.86 млн. акции с номинал 1 лв. и всички ще бъдат записани от трето лице – регистрираната на Британските Вирджински острови офшорна компания  Matterhorn Fund  LTD.

НБМГ притежава  Монитор, Телеграф, Политика, Меридиан мач, Засада (преди Експрес) и великотърновския Борба, като контролира и телевизиите TV7 и ББТ. Изкупуването им беше финансирано от Корпоративна търговска банка. (от Дневник)

  • в. Уикенд

В. Уикенд  се контролира от Кръстева – Пеевски, според следното изявление на предишния собственик в 24 часа:
Дудук, ти чудесно знаеш от господаря си Делян Пеевски истината за  Уикенд. Как да бъда изгонен от вестника, който създадох в един гараж през 2003 г., а после продадох наполовина на Пеевски?! В  Уикенд  бяхме приготвили яко продължение на темата, обаче се намеси уважаваният зам.-министър Пеевски (тогава вече съсобственик), помоли да те пазим и да “замразим” темата. В замяна си щял да “слушкаш”.

  • в. Всеки ден

Вестник на издателите на  Монитор ,  Телеграф  и  Уикенд + собствениците на сайта Всеки ден 

  • електронен сайт Всеки ден

Редакционният екип на новия таблоид  Всеки ден  работи в екип заедно с едноименния електронен сайт, който също е собственост на Нова българска медийна група.

  • в. Стандарт

Пеевски и комания  влязоха  и в Стандарт, има заглавия през седмицата. Има  предположения, че следващата цел е отборът Левски.

Сделката за продажба на 34.5% от в.  Стандарт  вече е финализирана. Официално купувач е компанията  ГМ Прес. Според източници на Агенция КРОСС обаче реалните нови собственици са Делян Пеевски и председателят на Надзорния съвет на Корпоративна банка Цветан Василев.

За физическите лица: Собственик на  ГМ прес е президентът на волейболния клуб на ЦСКА и строителен предприемач Георги Георгиев.Другите двама собственици са Галина Пеева и Кирил Захариев. Захариев и Георгиев имат еднакъв дял (по 40% от акциите, Пеева притежава останалите 20%). Очевидно дружеството е създадено специално за тази сделка, защото според Търговския регистър съществува само от два месеца. От  регистъра става ясно също, че Кирил Захариев е управител на фирмата  Вектор Фикс , собственост на захарната компания  Сигма консултинг . Тя притежава пловдивския производител на цигари  Кингс табако , свързан със собствениците на най-големия алкохолен производител в страната  Винпром Пещера . Новите собственици нямат общо с медийния бизнес, но отдавна харесвали Стандарт.

Винпром Пещера се появи в медиите преди време в контекста на медийната сделка за Труд и 24 часа. Любомир Павлов обвини Христо Грозев, че се е опитал да вкара като акционери  собствениците на  Винпром Пещера    Антон Щерев и Атанас Петров. Когато не е успял, по думите на Павлов, е лансирал Пеевски и банкера Цветан Василев, които да финансират дела му и да влязат като собственици. Грозев отрече.

  • бизнес телевизия България Он Ер

Започва работата на телевизията – собственост на МСАТ Кейбъл, ЦКБ, ЗАД Армеец и др. Политематична, с бизнес акцент. Имената се променят: Мустанг – МСАТ – България Он Ер.

Телевизията е част от Bulgaria On Air Media Group, управлявана от г-жа Виктория Миткова, пише екран.инфо. “Ще се разпространява цифрово в 85 процента от кабелните мрежи в страната. В 13 български града ще се приема ефирно, а на територията на цяла Европа – чрез сателит.”

  • в. Утро , Русе

БГ Приватинвест закупува Пресгрупа Утро, издаваща вестник Утро.  Пресгрупата е собственост на ВАЦ от 1998, но е останала извън сделката за Труд и 24 часа.

БГ Приватинвест вече е без изключения Любомир Павлов (според някои публикации опитът за изключване е неуспешен). В сигнал до КЗК Донев и Павлов  са оспорили сделката, тъй като така се нарушавало решение на КЗК от 2005 г. , според което ВАЦ трябва да продаде  русенския вестник,  за да избегне концентрация на пазара – Решение на КЗК-968-19.07.2011-1.

На 23 юли купувачът е внесъл  в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) предварителното уведомление (според някои публикации  е  получил разрешение). | 10 август

*

Има и развития, свързани с радиопазара и мултиплексите,  със  спортните права и продуцентските дружества. Но и те в голямата си част се затварят в същия кръг.

Историята с писмото на Карл фон Хабсбург показва, освен другото, че медийната собственост е  здраво опакована, вкл.   в офшорни дружества, и няма особени шансове за разопаковане. Само по случайност, прочетох някъде,  списъкът на дружествата на Павлов, които обезпечават кредита,  бил заснет с мобилен телефон, по-точно Блекбъри.

7 thoughts on “Медии, сделки, разопаковане

  1. Много добър дайджест, който още веднъж иде да ни покаже, че се нуждаеме от нещо като § 25 от австрийския Mediengesetz.

  2. nellyo says:

    Имаме си нещо като австрийския §25. Но не върши работа.

  3. Диана says:

    И аз четох някъде за тайно заснените с телефон документи на Л.Павлов, което за мен си е пълен абсурд. Но не разбрах от коментара Ви в този материал дали осъждате медийния монопол на Д.Пеевски и Ир.Кръстева? И защо е допускан от КЗК?

  4. nellyo says:

    Мога да осъждам всякакви неща, но по-смислено ми се вижда да се занимавам първо с основанията, после да осъждам, вместо обратното.

  5. Георги says:

    Все пак, какво мислите за монопола в медиите – нормално ли е в малка държава като България един човек чрез свързани фирми (още повече политик от етническа партия) да притежава 60% от печатните издания и 80% от разпространителския бизнес на вестникарския ни пазар? Нима медийният монопол не означава манипулиране на общественото мнение (в полза на политическа или корпоративна кауза) и не унищожава истинската журналистика?

  6. Пътник says:

    Георги – добър ден. 8-О
    От 20г. го правят. Това е начин бавните /умствено/ да ‘забогатяват’. Дърпат спирачката на обществото и печелят от енергията на искрите и жегата при колелата…
    Просто, те така разбират карането на влак…

  7. nellyo says:

    Мисля, че е последица от държавна политика [1] [2] [3] [4] [5]
    Сега се вижда симптоматиката на резултата.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s