Медийни империи в преследване на политически дневен ред

В рамките на британското парламентарно разследване (комисията  Leveson) Мърдок отрича да е използвал медиите си за лобиране в полза на собствените си корпоративни интереси.

ProPublica разказва как точно е ставало лобирането в полза на сделката за придобиване на BSkyB.   Ако досега за лобирането можеше да се съди чрез  анализ на медийното съдържание, сега се вижда и кореспонденция (163 страници), станала публична в рамките на разследването, която показва тактиката на NewsCorp, например търсенето на подход към ключови фигури с труден характер.

Лобирането достига високи нива в държавата,  медиите коментират изумителната интимност на сегашния премиер с  фамилията Мърдок и способността на Рупърт Мърдок да влияе, а понякога и да контролира   политическия дневен ред. Като примери се посочват инициативите на премиера за ограничаване на правомощията на регулатора Ofcom,  за намаляване на таксите на ВВС,  за дерегулиране в областта на електронните медии.

Коментар на лорд Дейвид Пътнам за The Guardian:

  • Това е история за  една медийна империя, която   последователно и умишлено подкопава  демокрацията   в Обединеното кралство,   САЩ,  Австралия и другаде  не просто в стремеж  за печалба,  но в стремеж за власт.  Зад димната завеса на свободния пазар една медийна империя  се опитва да дестабилизира демократично избрани правителства и независими регулатори в преследване на политически дневен ред.
  • Законодателството  в областта на конкуренцията  в един бързо развиващ се сектор  като медиите  трябва да позволява  да се вземат решения, основани както на много вероятно, така и на действително  господство на пазара.
  • Информацията  и свързаните с нея индустрии не са като всички останали  поради това, че те имат огромно влияние върху широка гама от мнения и поведение,  всъщност – върху здравето  на обществото, или както уважаваният историк  Хенеси казва:  Тези дебати  са  за нищо по-малко от същността  на суверенитета през 21 век.

Разследването Leveson  показва докъде води изумителната интимност на медии и власт дори в държава като Великобритания. Признанията на премиера (Have we all got too close? Yes.)

След успеха на първата фаза – диагностиката – предстои по-трудното, предложенията за промени. Защото, казва лорд Пътнам, една успешна медийна среда не е случайност и медийният плурализъм не е съпътстващ продукт от функционирането на нерегулирани пазарни фактори.

Паралелно с това Ofcom събира доказателства дали NewsCorp, собственик на 39.1% от BSkyB,  изпълнява изискванията на закона към носителите на лицензии (fit and proper test). При отрицателен отговор корпорацията може да бъде принудена да се оттегли от BSkyB.

The New Yorker:  Защита чрез емотикон

The Telegraph: Ще съсипе ли скандалът кариерата на Камерън

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s