Медии, избори, референдуми: правилата

Една от препоръките на ОССЕ при последните избори беше по повод платената политическа реклама в БНТ и БНР.

Едновременно е вярно, че

[1] Обществените медии имат нужда от средства.

[2] Информираният избор на гражданите е важен за демокрацията.

След последните избори се проведе  активно обсъждане на възможности:

  • за намиране на по-добър баланс между интересите на обществените медии и гражданите, включително за свободата на БНТ и БНР  да информират в новинарските си емисии за кандидатите и хода на кампанията, не (само) в специално предвидени форми и не (само) срещу заплащане;
  • за разграничаване  и означаване  на платеното съдържание във всички медии, с акцент върху печатните, и за по-ефективна защита на гражданите срещу  представянето на платената реклама  за редакционно съдържание.

Постъпили са предложения за промени в Изборния кодекс в тази посока. Някои дори са приети – например за обявяване в интернет на договорите между медиите и кандидатите.  За съжаление разговорът  остава незавършен.

Днес има поне  два информационни повода  за връщане  към темата:

[1] Публикуваната тарифа за предстоящите избори показва, че цените на различните форми на медийно отразяване са повишени спрямо предходните предизборни кампании. Асоциацията на европейските журналисти – България  изразява тревога от по-високата бариера пред участието.

[2] Публикуваните днес изменения  в правилата на британския регулатор за отразяване на избори и референдуми (стр. 93 и сл.) Балансите на интереси са резултат от продължителна  експертна работа на основата на  интензивни обществени консултации. Вижда се още, че стандартите за безпристрастност и точност във Великобритания се отнасят до всички медии .

Промени в правилата са необходими – горният пример показва как се изработват и обосновават те.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s