В Русия действа Федерален Закон за рекламата. Законът е от 20 години, но през 2013 и 2014 има нови изменения.
Европейската федерация на журналистите настоява измененията да не влизат в сила – което е предвидено да стане на 1 януари 2015.
За руската регулация на рекламата наскоро се чу два пъти. Инцидентно.
- Първо, Путин забранил рекламата на абортите. Основанието – Закон за рекламата. Сигурно има хора, които подкрeпят такава мярка, но е добре да се има предвид, че Съдът за правата на човека има решение Open Door and Dublin Well Woman v Ireland, според което жените имат право да получават информация, необходима за здравето им, независимо дали в страната абортите са забранени или не. Русия е страна по Конвенцията.
- Второ, медиите обсъждаха санкционирането на реклама, според която няма дядо Мраз. Основанието – Закон за рекламата: забранено е рекламата да подкопава авторитета на родителите (видимо родителите твърдят, че има дядо Мраз).
- Има и други интересни изменения, например по време на спортни събития се разрешава рекламата на бира в съответните зали, стадиони и пр., включително при транслиране на спортните събития по телевизията. Медиите са категорични, че това е във връзка със световното първенство по футбол през 2018 г., след което забраната ще се възстанови.
ЕФЖ се обявява по принцип срещу ограниченията на свободата на изразяване и настоява измененията да не влизат в сила по изрично посочен въпрос – забраната на рекламата в кабелните телевизии. От закона това не става много ясно, защото се говори за забрана на рекламата в платената телевизия (и няма легална дефиниция), но самият Путин обясни в онази среща с 1200-те журналисти, че медиите са поискали забрана на рекламата именно по кабелните телевизии.
Въпреки защитата на Путин предновогодишно се появиха съобщения за възможна промяна на промените: има внесени законопроекти за възстановяване на рекламата в регионалните и общински кабелни телевизии, които иначе трудно ще оцелеят. Обясненията “държавни срещу частни телевизии” и “наземни срещу кабелни телевизии” също се обсъждат, споменава се и ролята на Газпром.
Законът за рекламата в Русия и свързаните с него проблеми на прилагането са източник на опит – как в други държави е реализирана идеята да има такъв закон и какви точно въпроси се решават с него. А допълнително е интересно да се сравнява с правото на ЕС: например по този закон в Русия различните форми на електронни търговски съобщения са все реклама.