Университетът на Пенсилвания има наистина забележителни анализи в областта на медиите и значението им за политиката.
Медиите отразяват или произвеждат победителите? Към темата – Тръмп, медийната доминация и ходът на кампанията според Уил Франклин.
И да се пренесем в български условия: финансирането на медийни обръчи с обществен ресурс – необезпечените кредити за издателите – наливането в ТВ7 и звездните водещи (къде са сега) срещу трудната перспектива за свободната журналистика “да си заложат апартаментите, да си вземат кредит или да си съберат пари помежду си, да си направят вестник”, както посъветва премиерът преди време.
Хилъри вече си тананика “Hail to the chief” под душа. В шеговит тон можем да наречем Тръмп “човек на демократите”, така както в Обединеното кралство върви шегата, че Тони Блеър е “най-добрият премиер-консерватор, който нацията е имала”… 🙂
Изразявам мнение, че публичността на медийните организации следва да предвиди пълно и периодично разкриване на детайлна финансова информация относно приходите и разходите на тези предприятия по пера. Регулацията, вкл. по отношение на антитръста, отношенията на свързаните пазари в сектора (напр. при разпространението на ТВ сигнал), както и общественият надзор на медиите следва да има достъп до пълна и качествена информация относно:
– приходи (по групи източници) и разходи на медийните предприятия;
– обем на пазара на рекламата;
– пазарни дялове на медийните предприятия на пазарите, на които функционират;
За обществото е важно в края на периода да стане ясно с какви средства, т.е. на какво разумно (икономическо или друго) основание медията съществува, а не само по какъв начин е стартирала.
Като отворихме темата, бизнесът пък няма никаква информация какво се случва в “черната кутия” на телевизионните оператори. Големите телевизии и в момента не публикуват годишните си отчети и ресорните журналисти ползват обобщена информация в груповите отчети на предприятията-майки. ОКУП и разпространението решават проблемите си с неравностойно договаряне, от което страда целия сектор.
Интересно е, в същото време, по какъв начин КЗК ще анализира твърдяна “злоупотреба с по-силна позиция при договаряне” (новата Глава Седма “а” от ЗЗК).
Един проблем ли е да го решиш…
Тръмп е интересен и противоречив образ. Интересен е ефекта, който има над на свойте поддръжници и техните реакции.
Ще видим какво ще стане съвсем скоро.