Сродно право за издателите на печатни издания: грешна стъпка

След  опити на национално ниво (Германия и Испания) за осигуряване на приходи за издателите на публикации в пресата,  сега имаме опит за пробив на наднационално ниво:  проектът за директива относно авторското право в цифровия единен пазар (чл.11) предвижда ново сродно право за издателите на печатни издания  за период от 20 години (“link tax”).  Това е едно от двете най-спорни предложения в проекта – наред с  разпоредбата на чл.13 в проекта, която би довела до нова интерпретация на отговорността за онлайн съдържание.

Публикувано е писмо на 37 професори и водещи учени в областта на интелектуалната собственост и цифровата икономика с искане за отпадане на чл.11,  предвиждащ сродно   право за издателите на печатни издания.

Поради основната роля, която новините имат в едно демократично общество,   всяко правило в областта на авторското право,  засягащо новините,  трябва да бъде внимателно балансирано. Според авторите на писмото сродно право за издателите не е мярката, която  ще гарантира качествената журналистика и достъпа на гражданите до информация: тя не е необходима, не е желателна, не би била ефективна и ще внесе висока степен на правна несигурност.

Юлия Реда, член на ЕП

Още аргументи на базата на испанския опит

Обратното мнение – в подкрепа на чл.11 и въвеждане на сродно право за издателите на печатни издания – се подкрепя обяснимо от съответните европейски обединения на издателите.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s