Според прессъобщение от 25 ноември 2021 Съветът на ЕС прие позицията си („общ подход“) относно предложението за Законодателен акт за цифровите пазари (DMA) . Предложението има за цел да осигури конкурентен и справедлив цифров сектор с оглед насърчаване на иновациите, висококачествени цифрови продукти и услуги, справедливи цени и високо качество и избор.
Онлайн платформите, предлагащи основни платформени услуги – като търсачки, услуги за социални мрежи и посреднически услуги – играят все по-важна роля в нашия социален и икономически живот. Няколко големи онлайн платформи имат твърде голяма пазарна сила и контрол върху цифровите екосистеми, което се отразява негативно на лоялната конкуренция.
С това предложение министрите се стремят да създадат равни условия в цифровия сектор с ясни права и задължения за големите онлайн платформи. Регулирането на цифровия пазар на ниво ЕС трябва да осигури равни условия и конкурентен и справедлив цифров сектор.
Предложението за DMA е насочено към вратарите, които контролират „услугите на основната платформа“. Основните платформени услуги включват: онлайн посреднически услуги, онлайн търсачки, социални мрежи, облачни услуги, рекламни услуги и др.
Основните промени в първоначалното предложение на Комисията са следните:
- текстът на Съвета съкращава сроковете и подобрява критериите за определяне на вратарите;
- текстът включва приложение, което дефинира „активни крайни потребители“ и „активни бизнес потребители“;
- подобрения, за да направят структурата и обхвата на задълженията по-ясни и по-устойчиви на бъдещето;
- текстът предлага ново задължение, което засилва правото на крайните потребители да се отписват от услугите на основната платформа;
- разпоредбите относно регулаторния диалог са подобрени, за да се гарантира, че дискреционните правомощия на Европейската комисия да участва в този диалог се използват по подходящ начин;
- за да се предотврати фрагментирането на вътрешния пазар, текстът потвърждава, че Европейската комисия е единственият изпълнител на регламента. Държавите-членки могат да упълномощават националните органи по конкуренция да започнат разследвания на възможни нарушения и да предадат своите констатации на Европейската комисия.
Общият подход, постигнат на Съвета на ЕС, предоставя на председателството на Съвета на ЕС мандат за по-нататъшни дискусии с Европейския парламент, които са насрочени за 2022 г.