България не е приела законодателна основа за прилагане на санкциите на Европейския съюз, в който членуваме 15 години, по повод действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна. Това е съществена пречка за прилагането на санкциите в медийния сектор, тъй като на практика препятства противодействието срещу прокремълската пропаганда, както казвам досадно много пъти.
Очаквах, че ще има развитие по линия на приемане на Постановление на МС за координация на прилагането на ограничителните мерки. Не познах. Засега не е прието.
Вместо това е приет закон. Така се прави, в други държави от ЕС прилагането на санкциите има нормативна основа в закон. Ето го и законът: Закон за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна
в сила от 05.02.2023 г., обн. ДВ. бр.8 от 25 Януари 2023 г.
Но четем член 1, обхват – и какво разбираме: законът урежда прилагането – ни повече, ни по-малко – на два параграфа от един член на Регламент 833:
Чл. 1. Този закон урежда осъществяването на контрол при прилагане на забраните и дерогациите по член 3м, параграфи 5 и 7 от Регламент (ЕС) № 833/2014 относно ограничителни мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна (OB, L 229/1 от 31 юли 2014 г.), наричан по-нататък “Регламент (ЕС) № 833/2014”, и неговите последващи изменения и допълнения.
И урежда дори не прилагането, а контрола при дерогациите по чл.3м, пар. 5 и 7. Суров нефт и нефтопродукти.
Предполагам, че това е много важен закон. Не мога да коментирам колко е важен. Само казвам, че прилагането на санкциите извън дерогациите за нефта ще почака още нормативната си основа.
Човек би помислил – хоризонтална уредба на прилагането на санкциите. Най-после! Най-после можем да разберем кой и как трябва да прилага и ограниченията към кремълската пропаганда, а също и налагат ли се санкции при неизпълнение на регламент 833 и следващите.
Но не. Не е този случай. Ще почакаме още.
Like this:
Like Loading...
Related