Има решение на Съда по дело C‑28/08 P Комисията срещу The Bavarian Lager.
Съдът обсъжда прилагането на изключенията, свързани със защитата на личния живот и защитата на данните и разследванията, предвидени в член 4 на Регламент (ЕО) № 1049/2001 за публичния достъп – тоест изяснява баланса между защита на лични данни и достъпа до информация.
Комисията беше отказала протокол от заседание с имената на експертите си, а Първоинстанционният съд постанови да се даде достъп до имената. Според Генералния адвокат, жалбата на ЕК трябва да се отхвърли:
Необходимо е да се посочат мотиви, които да обосноват отказа да се обработят съответните данни. ЕК е длъжна, в зависимост от контекста, да претегли мотивите на субекта на данните и интереса от оповестяването . Ако няма мотиви, Комисията не разполага с нищо, което да претегли спрямо обществения интерес от прозрачност и възможно най-широкия достъп до документи, и следователно би трябвало да се произнесе в полза на оповестяването.
Съдът приема друго – обжалваното съдебно решение следва да се отмени:
Тъй като Bavarian Lager не е предоставило никаква изрична и легитимна обосновка, нито убедителен довод, за да докаже необходимостта от предаване на тези лични данни, Комисията не е могла да претегли различните интереси на съответните страни.
Накратко:
- Швеция, Великобритания и др. държави, Първоинстанционният съд и ГА са поддържали, че достъпът по начало се предоставя, освен ако не се упражни правото на възражение от субекта на личните данни.
- Комисията, Съветът и Съдът приемат, че достъпът до лични данни по начало е ограничен, освен ако не се докаже преобладаващ обществен интерес.
Генералният адвокат Шарпстън смята (бел.80), че тежестта на доказване е за Комисията. Съдът отказва да се съгласи.
Може да се защитава тезата, че в решението не е взет предвид принципа, според който при упражняването на правото на достъп до информация не се изисква излагане на мотиви. Според Европейския надзорник за лични данни фактът, че е възможно достигането до противоположни заключения на двете фази, показва необходимостта от ревизия на правната основа на баланса между достъпа до информация и защитата на личните данни на базата на Лисабонския договор.