Заключения на Съвета относно изграждане на европейска стратегия за екосистемата на културните и творческите индустрии

В последните години у нас се говори много за стратегия за култура и нейната липса.

Не е като да не са правени опити за създаване на стратегия за култура.

Но разминаването е още на входа на работата – какъв е обхватът на тази стратегия? какъв е обхватът на понятието култура? какъв е предметът на държавната културна политика?

Някои схващат стратегията за култура като стратегия за Министерството на културата. Така се появяват стратегии, ограничени до структурата/дирекциите на МК.  Има нещо хубаво в това, че не са приети.

Имаше и един опит, в който в основата на стратегията беше поставена концепцията за културните и творчески индустрии. Напомням този именно опит, защото днес са публикувани Заключения на Съвета относно изграждане на европейска стратегия за екосистемата на културните и творческите индустрии.

В Работен документ на службите на Комисията SWD (2021) 351 final, стр. 98 – 104  се казва, че  културните и творческите индустрии (КТИ) са разнородна група. Най-големите индустрии са аудио-визуалната (телевизия, видеоигри, видео по заявка, кино, виртуална/разширена реалност), музиката, издателската дейност, рекламата, културното наследство (музеи, исторически забележителности), сценичните изкуства (театър, балет) и визуалните изкуства.

Това широко определение се основава на рамката на ЮНЕСКО за статистиката в областта на културата от 2009 г., на Зелена книга на Европейската комисия „Отключване на потенциала на културните и творческите индустрии“ и на Регламента за „Творческа Европа“.

Съветът подчертава:

  • Фундаменталната роля, която културата и свободата на творчеството играят за Европейския съюз и неговите граждани за укрепването на нашите демокрации и ценности, за развитието на нашето въображение, за просперитета на нашите общества, за жизнеността на нашите местни общности, за качеството на нашата жизнена среда и за благосъстоянието на хората;
  • Ключовата роля, която културните и творческите сектори и индустрии (КТСИ), наричани също екосистема на културните и творческите индустрии (ЕКТИ), играят за оформянето на общо наследство, общи отправни точки и утрешната култура, които са от съществено значение за непрекъснатото процъфтяване на европейското културно многообразие, като същевременно се отчита, че КТСИ представляват силно разнородна група с различни приоритети и условия;
  • Обхвата на ЕКТИ, както е определен в годишния доклад за единния пазар за 2021 г ., в който се прави преглед на 14-те промишлени екосистеми, определени от службите на Комисията във връзка с новата промишлена стратегия за 2020 г.;
  •  Икономическата тежест на ЕКТИ, която през 2019 г. възлизаше на 3,95 % от добавената стойност от ЕС (477 милиарда евро), с 8,02 милиона души, заети в сектора, и 1,2 милиона предприятия, 99,9 % от които са малки и средни предприятия (МСП).

И определя приоритети на европейската стратегия, като например

  • Улесняване на достъпа до информация за наличното европейско финансиране за предприятията от КТИ и достъпа до финансиране;
  • Подобряване на уменията, образование и обучение;
  • Запазване и утвърждаване на културното наследство и многообразие в цифровата епоха;
  • Отговорни политики по отношение на устойчивостта и опазването на околната среда, по-специално проекти за насърчаване на иновативни подходи в съответствие с непрекъснатостта на кръговата икономика и др.

Би трябвало тези Заключения да се вземат предвид при евентуално разработване на българската стратегия.

И да, министърът на културата попита тези дни на форум, посветен на обществените медии, защо към него (като министър на културата)  се поставят въпроси, свързани с медиите.  Каза, че е изненадан. Това по въпроса за екосистемата на културните индустрии.

Смятам, прочее, а също в светлината на оставката на арх. Кадинов, че човекът, положен за министър на културата,  може да развива потенциала си другаде, а начело на министерството да застане човек, с когото да не се губи историческо време.

Leave a comment