В ново изследване на британския регулатор Ofcom, публикувано днес, се казва, че американските технологични фирми все повече оформят новинарските истории, които хората в Обединеното кралство виждат и четат. Това според регулатора води до рискове за избора в новините.
Рисковете са свързани особено с т.нар. gatekeepers – социалните медии като Facebook, но също и търсачките и новинарските приложения като Apple News и Google News. Онлайн посредниците помагат на хората да открият новини, но имат поляризиращ ефект. При това хората не са наясно с влиянието на посредниците върху новините, които гледат.
Ofcom отбелязва, че растежът на онлайн новините означава, че хората имат достъп до по-широк набор от истории, гласове и възгледи от всякога. Технологичните фирми – като Facebook, Google, Twitter и Apple – заемат централно място в този новинарски пейзаж. Те подготвят и препоръчват новинарско съдържание и сега се използват от 64% от онлайн възрастните.
През 2005 г. 18% от хората са отговорили на Ofcom, че използват интернет за новини. Днес така отговарят 66%. Facebook е третият по популярност източник на новини в Обединеното кралство след BBC и ITV, докато сред по-младите тийнейджъри Instagram, TikTok и YouTube оглавяват списъка.
Ofcom завършва с извода, че може да са необходими нови регулации, например нови инструменти, които да изискват от технологичните фирми да бъдат по-прозрачни по отношение на изборите, които правят при определяне на новините онлайн, както и да дадат на самите потребители повече избор и контрол.
Регулаторът възнамерява да разработи официални препоръки за разглеждане от правителството на Обединеното кралство.