Фалшиви кампании с образи или гласове на известни журналисти във фейсбук

Първо пример от Дания.

Датските медии информират, че фалшиви рекламни кампании, публикувани в Meta, са били с образи и гласове на датски журналисти от DR и TV2. Повечето от фалшивите статии не са премахнати от Meta, въпреки че са докладвани като измамни. Например радиоводещият на DR Андерс Лунд Мадсен се е появил в 501 фалшиви реклами във Facebook почти 670 000 пъти между 2 и 10 януари 2024 г. Телевизионната водеща Divya Das уж разкрива как е станала изключително богата, инвестирайки в специфична платформа, наречена „i3 Folex“.

Европейската федерация на журналистите (EFJ) призовава Meta да поеме отговорност за защитата на доверието и професионализма на журналистите и да премахне всички фалшификати от своите платформи. На 2 май 2024 г. DR и TV 2 стартират съвместна кампания с призив Meta да поеме отговорност. Във видео, споделено в социалните медии, известни датски журналисти, включително Андерс Лунд Мадсен и Дивия Дас, опровергават някои от неистините, разпространявани за тях в платформите Meta като част от измамата.

„Ние напълно подкрепяме решението Мета да бъде докладвана на датската полиция. Крайно време е Мета да поеме отговорността. Те печелят много от тези измамни реклами, които вредят както на хората, които им вярват, така и на авторитета на журналистите“, казва Алън Тулструп, вицепрезидент на Датския журналистически съюз и член на Управителния комитет на EFJ.

И пример от България.

Deepfake c Даниела Тренчева, водеща в Нова. От фалшив профил на д-р Велислав Георгиев във фейсбук Тренчева “участва” във фейк кампания за препарат за отслабване. В същото време самият истински д-р Велислав Георгиев многократно е писал във фейсбук, че не участва в кампании и името му се използва за измама.

Компанията Meta очевидно не е реагирала, защото видеото все още е активно.

Screenshot

Leave a comment