КЗК: разрешава концентрация Нова Броудкастинг Груп/НетИнфо

Стана известно Решение № 53 на КЗК от 16.01.2020 г. относно придобиването на НетИнфо от Нова Броудкастинг Груп.

В КЗК е постъпило уведомление от Нова Броудкастинг Груп АД (НБГ АД) – вече НБГ ЕООД –   за намерение да придобие едноличен контрол  върху  Нет Инфо  АД.

Иска се КЗК да разреши безусловно сделката, тъй като не се очаква концентрацията да породи хоризонтални или вертикални ефекти, които да окажат неблагоприятно въздействие върху конкуренцията на съответния пазар, както и да доведе до създаване на предприятие с господстващо положение.

Дружество, придобиващо контрол – „Нова Броудкастинг Груп“ ЕООД3, еднолично дружество с ограничена отговорност, вписано в Търговския регистър към Агенцията по вписванията (ТР към АВп) с ЕИК 205738443, седалище и адрес на управление: гр. София 1592, район „Искър“, бул. „Христофор Колумб“ № 41, ет. 6. Капиталът на дружеството е в размер на 15 272 620 лв. и се притежава изцяло
от “Адванс Медиа Груп” ЕАД. Дружеството се управлява и представлява от В. Анкова и Н. Андреев, заедно (вече не, В.Анкова преминава на друга позиция). Физическите лица К. Домусчиев и Г. Домусчиев, които се явяват крайните
собственици на „Нова“, упражняват пряк съвместен контрол върху „Адванс
Пропъртис“ ООД и косвен съвместен контрол върху „Адванс Медиа Партнърс“ АД и „Адванс Медиа Груп“ ЕАД.

Дружество, върху което се придобива контрол –  „Нет Инфо“ АД, акционерно дружество, вписано в ТР към АВп с ЕИК202632567, седалище и адрес на управление: гр. София 1592, район „Искър“, бул.„Христофор Колумб“ № 41, ет. 6. с акции, разпределен между следните акционери: „Дарик Радио“ АД ((…..)*), „Уеб Финанс“ ЕООД ((…..)*) и „Нова Броудкастинг Груп“ЕООД ((…..)*).

Предприятия с регистрация в България, върху които участниците в
сделката упражняват контрол по смисъла на чл. 22, ал. 3 от ЗЗК:

Други предприятия, контролирани от придобиващото предприятие –
„Атика Ева” АД, акционерно дружество, вписано в Търговския регистър към
Агенция по вписванията с ЕИК 203710235, седалище и адрес на управление: гр. София1000, район „Средец“, ул. „Христо Белчев“ № 1, ет. 6.

Други предприятия, контролирани от придобиваното дружество-
– „Ви Бокс” ЕАД с ЕИК 175323082 (100%);
– „Дарик Нюз” ЕООД с ЕИК 175032949 (100%);
– „Имоти Инфо“ ООД с ЕИК 201246430. Съвместен контрол върху дружеството
упражняват „Дарик Нюз” ЕООД (50 %) и “Резон” ООД5 (50 %);
– „Файненшъл Маркетплейс” АД с ЕИК 204346635.
– „Грабо Медия” АД с ЕИК 203412406.
– „Проспекто груп” АД с ЕИК 204255331.

След осъществяване на планираната концентрация „Нова” ще притежава общо
100% от капитала на „Нет Инфо“ АД и по този начин ще има възможност
самостоятелно да определя търговската политика и поведение на дружеството.

„Нова“ възнамерява да развие   продуктовото портфолио на придобиваното предприятие и да  постигне подобряване конкурентните му предимства.

От становищата на конкурентите –

Счита се, че след концентрацията ще се появи субект, който ще е
единственият на пазара в България, предлагащ едновременно телевизионна и
интернет реклама. „ИзиАдс“ ЕООД отбелязва, че съществува риск при разрешаване на сделката придобиващото контрол дружество да определя цените на онлайн реклама в национален мащаб и да продава интернет реклама на цени под или близо до себестойността им. Това би довело до създаване на предприятие с господстващо положение на пазара на интернет реклама и би застрашило в значителна степен конкуренцията на пазара. „ИзиАдс“ ЕООД посочва, че „Нова Броудкастинг Груп“АД има нова рекламна тарифа, в сила от 01.01.2018 г., с която са предвидени преференциални отстъпки на пакет услуга ТВ + Интернет реклама, която предоставя до 8% отстъпка за ТВ реклама при задължение на рекламодателите да извършат съответната инвестиция, което от една страна, не само обезсърчава конкурентите на пазара, но и в голяма степен поставя клиентите – рекламодатели в положение на принуда, а от друга страна по този начин се стига до изкуствено пренасочване на потребителското търсене в посока предлаганите от „Нова Броудкастинг Груп“ АД услуги. Останалите медийни фирми и доставчици на интернет реклама, според дружеството, не могат да се конкурират с подобно предложение, тъй като не разполагат с телевизионен ефир и не могат да предоставят комбинирани отстъпки, което ги поставя в неизгодно положение, тъй като техните рекламни оферти няма как да бъдат предпочетени.

Уведомителят в отговор –

Уведомителят оспорва твърдението на „ИзиАдс“ ЕООД, че „Нет Инфо“ АД има
дял от 30 % на пазара на интернет реклама. По изследване на IAB България за
2016 г., на което се позовава и дружеството, общият обем на пазара на интернет
реклама у нас през 2016 г. надвишава 87 млн. лв. С реализираните приходи от над
млн. лв., както твърди „ИзиАдс“ ЕООД, „Нет Инфо“ АД не може да реализира
твърдяния пазарен дял от 30%. Също така, не може да се очаква, че след сделката към този дял ще се добавят приходите от сайта на придобиващото контрол предприятие – nova.bg, с което делът на „Нет Инфо“ АД да нарасне, както твърди „ИзиАдс“ ЕООД, тъй като и към момента „Нет Инфо“ АД администрира посочения сайт, като продава интернет реклама, срещу комисионно възнаграждение.
Във връзка с твърденията на „Икономедия“ АД, че обединената група ще има
значително предимство пред останалите участници на пазара на интернет реклама и сделката единствено би засилила нейната доминираща роля, уведомителят посочва, че действително данните на IAB за 2017 г. показват нарастване на инвестициите в пазара на интернет реклама с около 16% в сравнение с 2016 г. до общ обем от 101 млн. лв., като едновременно с това се отбелязва и нарастване на дела на Google и Facebook до около 64% от този обем, като увеличението на техните дялове е между 20 и 30% спрямо 2016 г. Тази динамика, според уведомителя, показва намаляване на дела и влиянието на „Нет Инфо“ АД. Следователно, нито поведението на придобиваното дружество, нито крос-медийната реклама влияят на решението на клиентите къде да инвестират. Намаляващият пазарен дял на „Нет Инфо“ АД показва, че дружеството не може да влияе на засегнатия пазар.

Комисията приема,

че нотифицираната сделка не би могла да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, както и да застраши в значителна степен конкуренцията на засегнатия пазар в страната, поради което следва да бъде разрешена на основание чл. 26, ал. 1 от ЗЗК. Разрешава концентрацията.

Решението AKT-53-16.01.2020 NETINFO

Tagged

Leave a comment